ARRANGEMANG 2018-2019

Alfhild Agrell-sällskapet


Konstnären Daniel Franzén 7 feb 2018


Daniel Franzén, Stockholm, har tilldelats uppgiften att åstadkomma en gestaltning av Alfhild Agrells plats på Stora torget i Härnösand. Hans plan är att famna hela torget i hennes anda: En muralmålning. En plåtlackerad metallvägg med en infälld bildskärm som ska presentera författarinnan ur allehanda synvinklar med en ny film för varje dag. En tonårsuppkäftig Alfhild à la 2000-talet. Samt Agrells namn synligt på cykelparkeringens tak – och på Google Earth.

Vernissage på Konsthallen


Skolelever i Härnösand skapar bilder tillsammans med konstnär


Konstnären Alveola Ämting har genomfört en workshop med en rad skolelever i Härnösands kommun. 9 februari var det vernissage på Konsthallen i Härnösand. Skaparglädje och och fantasirikedom kännetecknade elevernas verk som finns kvar till 10 mars.


Nedan: Konstnären Alveola Ämting, Alfhild Agrell och ett av konstverken.

Musikaliska salonger på St Petri Logen


18 feb och 26 feb 2018: Musiksällskapet apostroferar Alfhild Agrell


Två musikaliska salonger med Härnösands musiksällskap har gått av stapeln på St Petri Logen. Den första bjöd på ett musikaliskt porträtt av kompositören Mathilda Orozco: Söderländskan i Norden. Anna Nyhlin, sjöng gudomligt och Bernt Malmros ackompanjerade på piano.


Vid den andra salongen sjöng Operastudion Kapellsbergs elever sånger av en rad kvinnliga kompositörer från Alfhild Agrells tid (Clara Schumann, Fanny Mendelssohn, Alma Mahler, Elfrida Andrée med flera andra). Anders Olsson från musiksällskapet kompletterade musiken genom att engagerat läsa ett antal texter av Agrells hand: ur Bilder från Italien (”Capri”), Hvad ingen ser (”En gåta”) och Nordanfrån (”Bekantskapen” och ”Sorg”).


.

Alfhild Agrell på uppmärksammas på Privilegiedagen


10 mars 2018


I Härnösand firar man i mars varje år den så kallade Privilegiedagen då Härnösand fick sina stadsprivilegier 1585. Och vad kunde passa bättre än att under Alfhild Agrell-året berätta om Agrells kärlek till sin barn- och ungdomsstad. Det skedde på Härnösands bibliotek där Maria Lycken under rubriken "Hernösand är en stad med charme över sig" berättade om diverse påhitt och upptåg som den unga Alfhild hade för sig under uppväxttiden, hur hon upptäckte att hon bar på en tro att bli författare och om hennes stora kärlek till den vackra staden vid Ångermanlandskusten som hon ofta återkom till i sitt författarskap.



Första föreläsningen under Agrell-året


Ebba Witt-Brattström var den första föreläsaren i Alfhild Agrell-sällskapets föreläsningsserie under Agrell-året, vilken behandlade Alfhild Agrell och hennes liv och verk i det samhälle hon växte upp i. Nöje! Först ska jag bli människa, det är en föresats! Alfhild Agrell och det moderna litterära genombrottet var temat för dagen.


Ebba Witt-Brattström placerade Agrell mitt i det pulserande svenska kulturella 1880-talet där mycket sattes under lupp och till och med kulturkvinnorna tog chansen att ta sig ton med en alternativ röst i samhällsfrågorna. Dramatikerna Agrell och Leffler var ledande i den debatt som fördes på teaterscenerna och skapade stort rabalder i teatersverige.


En intressant jämförelse gjordes också med vårt eget stormiga 1970-tal som även det ställde krav på både jämlikhet och jämställdhet och vägrade kompromissa i de demokratiska frågorna.


Hörsalen på Murberget fylldes till brädden!

28 mars 2018: Kulturlunch tillägnad Alfhild Agrell-året


En av de regelbundet återkommande kulturluncherna på St Petri Logen ägnas helt åt Alfhild Agrell och Alfhild Agrell-året. Alfhild Agrell-sällskapet presenterar författarinnan och inbjuder till den intressanta föreläsningsserien som ska fortgå under hela året. Konsthallen berättar om kommunens (= konstnären Daniel Franzéns) kommande gestaltning av Alfhild Agrells plats. Och de stora kulturinstitutionerna (Länsmuseet Murberget, Norrdans, Musiksällskapet, teater Västernorrland) redogör för sina olika ambitiösa planer.

14 april 2018: Kerstin Thörn föreläser i Alfhild Agrell-sällskapets serie


Under rubriken Tiden var inte som vår berättar Kerstin Thörn om samhället, den politiska utvecklingen samt de vetenskapliga och kulturella strömningarna som utgjorde en del av och påverkade Alfhild Agrells tillvaro – och därmed också hennes skrivande. Det var en på många sätt omvälvande tid, på tröskeln till det moderna Sverige som sakta skulle växa fram. Och de som på kulturens område höjde rösten och krävde plats var just kvinnorna.


24 april 2018: Alfhilds ”sysirkel” på Espresso House


I det hus där Alfhild Agrell växte upp i Härnösand hade pappan ett bageri och kafé. Just där finns det även idag ett kafé, Espresso
Coffee House. Där samlades Härnösands hemslöjdsförening till en sysirkelkväll (Obs! Alfhilds stavning) i den unga Alfhilds anda tillsammans med Alfhild Agrell-sällskapet. Ett tjugotal intresserade fikade och stickade om vartannat medan Maria Lycken berättade om författarinnans glada och uppsluppna uppväxttid i Härnösand, som på den tiden (1850- och 60-tal) var en sjöfartsstad såväl som – liksom nu – en residens-, stifts- och skolstad.

26 april 2018: Pecha Kucha på jazzklubben Metropol i Härnösand


Form: Berätta om något personligt som du tycker borde vara angeläget för publiken att lyssna på. Använd 20 bilder som matas fram automatiskt var 20:e sekund – och kommentera dem allteftersom. Det hela tar alltså endast drygt tre minuter. Detta är innebörden av den presentationsmodell som kallas Pecha Kucha.


Anna-Lena Lundblad i Alfhild Agrell-sällskapet ger sig ikast med uppgiften tillsammans med ett antal andra inbjudna och lyckas på rekordtid informera publiken om det allra allra viktigaste man borde veta om författarinnan Alfhild Agrell och hennes verk.

Applådåska i publiken efteråt!

19 – 24 juli 2018: ”Fruntimmersveckan”. Novelläsningar i Prästgården på Länsmuseet Murberget


För tredje året i rad anordnade Alfhild Agrell-sällskapet i samarbete med Murberget. novelläsningar av Agrell. Sex medlemmar läste en novell om dagen inför en intresserad skara åhörare, vilket följdes av ett tidstypiskt samtalssamkväm med kokkaffe och kakor. En av novellerna, ”Svart invärtes” (ur En lappbok, 1898) har inspirerat Norrdans till en dansföreställning som har världspremiär i oktober.


Läs vidare artikeln i Tidningen Ångermanland: https://www.allehanda.se/artikel/vasternorrland/harnosand/alfhild-agrell-hyllades-i-dagarna-sex

3 sep 2018: Namnsdagkalas i Prästgården på Länsmuseet Murberget


Varje år firar vi Alfhilds namnsdag, och i år gick kalaset av stapeln på Murberget i den vackra prästgården. Vänliga sällskapsmedlemmar hade bakat allsköns kaffebröd och en lång rad intresserade lyssnare bänkade sig allteftersom i prästgårdens stora sal.


Tyvärr fick vi meddela ett mässfall: konstnären för gestaltningen av Alfhild Agrells plats hade skadat ryggen när han målade den
stora tapetmuralen på Stora torget och kunde därför inte komma och berätta om sitt syfte och sitt arbete med utsmyckningen. Men istället fick vi höra den kanske allra mest gripande novellen av Agrells hand, ”Glansvit” (ur samlingen En lappbok, 1919). Karin Lidén läste och skapade en andlös tystnad i rummet, uppfyllda som vi var av renkon Glansvit och hennes öde. Omkvädet ”Renkor äro ju som vinden, så fulla av nycker och så svåra att förstå sig på” ekar genom hela berättelsen.


I samtalet efteråt resonerade vi om samernas situation, historiskt och idag utifrån en annan liten text, ”Blodspår”, i samma bok, som skildrar en avrättning av 200 samer. Margareta Bergvall som studerat ämnet berättade historien bakom händelsen. Agrell sammanfattar: ”Vackra blodsjö, jag känner för dig, jag lider med dig och skall minnas dig för evigt.”

6 sep 2018: Invigning av Alfhild Agrell – ständig rebell, den stora utställningen på Länsmuseet Murberget


En ansenlig skara intresserade hade samlats i den stora utställningshallen där Alfhild Agrell flyttat in med dramer och
teaterinteriörer, Ellen Key-brev och nutida teaterföreställningar, noveller och romaner, modern dans och historiska data. Museichefen Jenny Samuelsson invigningstalade, utställningsproducenten Maria Sundström berättade om syftet med och
tankarna bakom utställningen och sällskapets ordförande Maria Lycken skissade brottstycken från Agrells eget liv – framför allt hennes uppväxt i Härnösand – och hennes konstnärskap.


Läs vidare artikeln i Tidningen Ångermanland:
https://www.allehanda.se/logga-in/alskad-hatad-omstridd-ny-utstallning-om-dramatikern-och-den-standiga-rebellen-alfhild-agrell


Nypremiär av Agrells En hufvudsak på Länsmuseet Murberget


En ny teatergrupp har bildats, nämligen ”Teater Alfhild”! Primus motor är Christoffer Wallin, bördig från Härnösand. Dess syfte är att presentera pjäser av Alfhild Agrell och andra som skriver i hennes anda. Den första pjäsen de satte upp var Kamalas
längtan av Inger Edelfeldt, och 8 och 9 sep var det alltså dags att visa En huvudsak av Agrell, en kort pjäs från början av 1880-talet, som handlar om den nygifta frun - som längtar efter lyx och flärd (till exempel en ny hatt varje säsong) men inte har en aning om hur det är ställt med familjens ekonomi – och hennes problemtyngde man. En riktig fars med fart och komik, där budskapet handlar om vikten av att vara uppriktig i sitt äktenskap och diskutera ärligt de problem som angår båda parter.

Ett härligt lustspel där skådespelarna verkligen spelade ut hela sitt register. Proffsigt!


Läs vidare artikeln i Västernorrlands Allehanda https://www.allehanda.se/logga-in/for-forsta-gangen-pa-100-ar-en-hufvudsak-av-alfhild-agrell-satts-upp-i-hemstaden-harnosand


27 sep 2019: Svältringen. Musikalisk salong i Alfhild Agrells anda


Operastudion på Kapellsberg förnekar sig aldrig! Och inte heller Musiksällskapets Anders Olsson!

”Svältringen”, som Alfhild Agrell var en av initiativtagarna till, innebar på sin tid en musikalisk salong med endast enkel förtäring, till skillnad från den gängse formen av påkostad bjudning. I samma anda välkomnades Härnösandspubliken
mitt i Länsmuseet Murbergets Agrell-utställning med te och smörgås, medan Anders Olsson berättade om de olika kvinnoporträtten i tre av Agrells dramer, som han också läste ur: Räddad, Småstadsliv och Vår! Operastudions elever kommenterade allteftersom de olika dramerna musikaliskt. Och mötet mellan de två konstarterna drama och musik mitt i utställningshallens svältring skapade en tredje förhöjd upplevelse hos publiken.


Läs vidare artikeln i Tidningen Ångermanland

https://www.allehanda.se/logga-in/te-smorgas-och-litterar-salong-hemma-hos-alfhild-agrell-i-alla-fall-nastan-hapnadsvackande-hur-duktiga-de-ar

29 sep 2018: Agrells sagobok Prins Pompom inspirerar till nytt lekrum på Länsmuseet Murberget


Nu har Prins Pompom flyttat in i Länsmuseet! Vägg i vägg med den stora utställningshallen där för närvarande Alfhild Agrell huserar finns nu också hennes enda sagofigur Prins Pompom och hans slott. Barnen välkomnas att lära känna prinsen och leka i slottet men också att leva sig in i andra sagor på sagostunderna under hösten. Välkomna varje lördag kl 13.00!


6 okt 2018: Föreläsning av Eva Söderberg:

Alfhild Agrell: Kvinnorna och staden


Eva Söderberg var en av initiativtagarna till bildandet av Alfhild Agrell-sällskapet. Nu verkar hon på Södertörns högskola men återvände till sin hemstad Härnösand med en föreläsning under A A-året. I Agrells texter återfinns ofta barndomsstaden Härnösand. Den var källan till författarens trygghet och självkänsla, vilket gav henne kraften att senare verka i och påverka det sena 1800-talets ideologiska diskussioner i Stockholm. Eva Söderberg tog staden Härnösand som utgångspunkt för
sin föreläsning. Där iscensatte den unga Alfhild barndomens glada upptåg och ungdomsårens våghalsiga äventyr.

Härnösand har också beskrivits i mycket positiva ordalag av en senare författare, Ester Lindberg, som valde denna stad som uppväxtmiljö i sina romaner om unga flickor på sin väg ut mot vuxenlivet.


18 o 20 okt 2018: Alfhild Agrells arv - Världspremiär av Norrdans


Salongen var fullsatt. Härnösandsborna känner sitt danskompani Norrdans och är kanske mer insatta i nutida dans än många andra. Sålunda kokade salongen av förväntningar inför Norrdans gestaltning av två noveller ur Agrells novellsamling En
lappbok.


En illustration av ”Svart invärtes” serverades besökaren redan före föreställningen: på programbladet. Det svarta i människans inre kräks upp som en äcklig spya till allmän beskådan. Så är också novellen gestaltad utifrån en inre svärta, konkret uttryckt i en rasande känslostorm av dödssynder på scenen: vrede, girighet, avund, frosseri, högmod.


Efter paus kom så novellen ”Glansvit” till uttryck, en linjär berättelse, och likaså kronologiskt dansad av danskompaniet: renkon Glansvits ägare Tatjtje vill att hon ska föda en kalv åt honom, så vit och vacker som möjligt, och väljer därför ut den mest passande tjuren som far till kalven. I protest vägrar Glansvit att ge sin unge di och söker istället upp den tjur hon själv fattat tycke för: den fulaste i hela renflocken. Tatjtje hämnas i vredesmod genom att vid höstslakten välja just honom att dö först av alla: ”Nästa vår ska du, Glansvit, åter föda en snövit kalv”, förespår och hotar han henne.

Men det blir inte så. Glansvit bestämmer själv sitt öde. Denna berättelse, så talande, så närvarande, så gripande, kunde publiken följa genom hela händelseförloppet på scenen. Reaktionen var andlös.


27 okt 2018: Invigning av Härnösands kommuns konstnärliga gestaltning av Alfhild Agrells plats på Stora torget, skapad av Daniel Franzén


Dagen D, äntligen! Äntligen skulle hela konstverket stå där i all sin glans: muralmålningen med motiv från Agrells skrivarlyetapet, klottret (”Alfhild was here!”) uppe på taket mellan gamla Sundsvallsbanken och gamla Prismahuset, påminnelsen om Alfhild Agrell på Google Earth via hennes namn på cykelparkeringens tak, huvudverket med en mängd Agrellska småfilmer som visas på en skärm en och en varje dag – plus en hemlig hälsning till henne någonstans
som ingen, säger ”ingen”, har sett eller kommer att ha sett inom det närmaste århundradet…

Invigningen blev på Alfhilds villkor. För att skämta med oss (hösten var osedvanligt mild) serverade hon en isig snöstorm på morgonen men skärpte sig lagom till invigningen, stillade snöfallet och bröt igenom med solen.


Alla var där! Och dessutom Konsthallens chef Linda Nordlander Frisk, estradpoeten Anita Jacobson, kommunalrådet Karin Frejarö, konstnären Daniel Franzén, Agrell-sällskapets Maria Lycken, Norrdans… Plus över
hundra A A-fans! Efter själva invigningen bjöds på kaffe och jättebullar i ett gemytligt mingel på Konsthallen.

Högtidlighållandet av Alfhild Agrells dödsdag 8 november på Säbrå kyrkogård


För att hedra minnet av Agrells dödsdag 8 november samlades en skara människor på den nattsvarta kyrkogården vid Alfhilds gravsten. Fackeltåg, kransnedläggning, glögg och Maria Lyckens högläsning av Ellen Klemans dödsruna vid Alfhilds död 1923 stod på programmet. Arrangemanget genomfördes i stämningsfull samverkan med Västernorrlands museum.

Alfhild Agrell om vintern och julen


I samband med julmarknaden på Murberget 16 december bjöd Agrell-sällskapet på högläsning av fyra
Agrellberättelser med juligt vintertema. Mitt i Agrell-utställningens sal kunde åhörarna lyssna till Lena Gedins, Anthe Sandelins och Karin Lidéns tolkningar av Agrells noveller. Västernorrlands museum stod som medarrangör av programmet.


Söndag 13 januari 2019: Releasefest och Grattis på 170-årsdagen Alfhild Agrell


Ett högtidligt boksläpp på Västernorrlands museum blev det när antologin Noveller Alfhild Agrell kom från tryckeriet.

Jenny Berggren från Atrium förlag medverkade vid festligheterna som också blev en hyllning till Agrell 170 år. Den nysläppta novellboken och ett nytryck av dramat Räddad såldes liksom det senaste numret av tidskriften Parnass där novellsamlingen
presenteras.

Margareta Ragnarsdotter högläste novellen Huruless käringa fick själa tebakars varefter Lena och Maria presenterade Agrell och medverkade i ett panelsamtal med Jenny där de pratade om novellsamlingens tillkomst och urvalet av noveller.

Littfest i Umeå 15-16 mars 2019


För tredje året i rad deltog Agrell-sällskapet i Littfesten genom att bemanna en monter med information, Agrellprodukter och Agrellböcker.


Detta år var det särskilt viktigt att vara med. Under lördagen hade nämligen Agrell en helt egen programpunkt när den nya antologin Noveller lanserades av Atrium förlag. Köerna var långa när Ebba Witt-Brattström och Stina Ekblad intagit scenen i en tyvärr alltför trång sal. Många besvikna fick vända i dörren. De som lyckades hitta en plats var däremot långtifrån besvikna. Ebba talade bland annat om kvinnornas betydelse för det moderna litterära genombrottet i 1880-talets Sverige och den följande backlashen då kvinnorna förpassades till glömska och tystnad.


Men den allra största upplevelsen var nog ändå Stina Ekblads uppläsning av novellerna ”På fältet”, ”Glansvit” och delar av ”En slutscen”. Det gick ett sus genom publiken när Stina läste någon särskilt känslosam passage. Många nyfrälsta Agrell-fan gick sedan direkt till Agrellmontern för att köpa in ett exemplar av Noveller, så många att den tog slut på förlaget. Vilken härlig framgång för vår författare och för alla oss som kämpat så ivrigt för hennes återkomst.

Alfhild Agrell-sällskapet har fått pris!


Gunborg och Sten Rosenströms Stiftelse för norrländskt kulturstöd har 2019 tilldelat Alfhild Agrell-sällskapet sitt stora pris. Margareta Bergvall och Maria Lycken tog emot priset (50 000 kr) den 23 mars på Rådhuset i Umeå i närvaro av flera medlemmar ur stiftelsens styrelse.


Ordförande Anna-Karin Sjöstrand läste upp motiveringen: ”… Alfhild Agrell-sällskapet har gjort en stor litterär gärning genom att i sitt arbete synliggöra – rentav levandegöra ­– en framstående författare, tidigare gömd och därför glömd.”


Efter prisutdelningen bjöds på festlig lunch i Rådhuset tillsammans med styrelsen och de andra pristagarna, sångerskan Sara Ajnnak och fotografen Carl-Johan Utsi.

Alfhild Agrells namnsdagskalas


Alfhilds Namnsdagskalas 3 september. Kalaset på Villa Fridhem lockade ovanligt många besökare detta år. Ca 50 personer kom för att njuta av ett överdådigt kaffekalas och lyssna till arkitekten Tove Ekströms presentation av ”Agrells teater” där hon berättade hur hon som examensarbete utgick från Agrells dramer “Räddad”, “Dömd” och “Ensam” för att skapa ett tänkt teaterhus på Blasieholmen.




Bokmässan i Göteborg 28 september 2019


Anna-Lena Lundblad och Maria Lycken presenterade Alfhild Agrell under Bokmässan med ett bokbord i DELS monter, innehållande allehanda lockande alster, bland annat samlingen Noveller, (A A:s ”bästa”), och dramerna Räddad och Ensam, alla nyutgivna av bokförlaget Atrium.


Under hela 2018, och in på 2019 har sällskapet firat det stora Alfhild Agrell-året, och man tog här också chansen att från DELS scen berätta om allt som hänt under året, från kommunens konstnärliga gestaltning på Stora torget i Härnösand, teaterföreställningar och föreläsningar till opera, konserter, utställningar och dans. Ett 40-tal åhörare lockades att lyssna till framställningen.

Tove berättar om sitt projekt för Karin Lidén och Birgitta Smith

Brittis Simonsson iklädd äldre damhatt för att hedra Alfhild och hennes tid.

" Man måste sätta in sitt intresse, sitt lif, sitt blod i den tid som är för

att kunna verka för den tid som kommer, och visst är, att utan entusiaster, utan sådana som tro för mycket, som begär allt, som hoppas allt, som ser stjärnor där andra bara ser fläckar, kommer man ingen vart."


Aktuellt hösten 2020


Citatet


”Visst går det att göra skillnad bara man vill.”


(Lovisa Petterqvist, Hemma i Jockmock, 1896)



                             



                       

Höstens läsecirkel


Agrells läsecirkel startar torsdagen den 10 september. Vi träffas på torsdagar jämna veckor kl 15:30 på Vuxenskolan med avslutning i december. Vi börjar läsningen med dramat Dömd av Alfhild Agrell.


P.g.a. pandemin maximerar vi antalet deltagare till 10 personer och träffas i Vuxemskolans största sal för att kunna hålla bekvämt avstånd till varandra. 


Vill du veta mer eller anmäla dig så kontakta Britta Olofsson, 070 679 7569
brittaolofsson3@gmail.com



Välkommen som medlem!

Klicka här för information.